2009. december 28., hétfő

Nikon AF-S 18-135mm f/3.5-5.6G ED IF DX


Amint megígértem, írok egy pár sort az általam használt objektívekről. Az első a kitobjektív, amit a géppel vásároltam. Ez egy általános használatra szánt objektív, most már nem gyártják, az új gépekkel most stabilizált obikat adnak. Ha viszont valaki olcsón de nem leharcolt állapotban kézből szeretne ilyent venni, annak csak ajánlani tudom.

A zoomtartománya nagyon kellemes, 18-135mm(7,5-szeres zoom), ami alkalmassá teszi épületfotózásra, tájképfotózásra, portrézásra. Egy jó utazó zoom, amikor kirándulni megyünk a családdal és nem tudom az egész fotóscuccot magammal vinni akkor ezt az egy obit viszem a géppel. Rendezvényeken, családi összejöveteleken is ezt használom. Az őszi tájképeimet is mind ezzel fotóztam, megtekinthetők itt a blogomon. Van hozzá egy UV szűrőm, amit a frontlencse védelme céljából állandóan az obin tartok, valamint van hozzá lineáris polárszűrőm, amely még egyszer sem csapta be a gép fókuszrendszerét. Van egy Cokin szűrőrendszerem is hozzá egy pár szűrővel, amit tájfotózáskor szoktam használni.

Az obi fényereje f/3.5-5.6 ami teljesen átlagosnak mondható. Beltérben vaku nélkül nem lehet a legjobb eredményeket elérni vele. Ha valaki komolyabban szeretne ilyen helyeken fotózni, netán esküvőkön, rendezvényeken, akkor arra nem a legalkalmasabb. Normális és átlagos fényviszonyoknál viszont remekül használható.

A fókuszmotor nagyon halk, mondhatni hangtalanul és gyorsan működik. Na és persze pontos is. Kevés fényben néha téved és homogén felületeken is megtörténhet ez, de én mint hobbi felhasználó teljesen meg vagyok vele elégedve.

Az obi rajza nagyon jó. Amíg nem volt meg a makróobim fotóztam vele lepkét, méhecskét meg más makró témákat és hihetetlenül jól teljesített. Persze a makróobi azért makróra sokkal jobb, közelebb lehet menni a témához mint ezzel, a hátteret is szebben mossa és a nagyítása is jobb mint ennek, ezért is vettem makróobit makrózni. Tájképfotózáshoz szerintem a rajza tökéletes és más egyéb célra is.

A kromatikus abberációhoz nemigen tudok hozzászólni, én eddig még nem vettem észre ilyesmit az ezzel készült képeken. De lehet, hogy extrém kontrasztos körülmények között 100%-os nagyításban felfedezhető.

A torzítása sem zavaró számomra, ha egyáltalán van, mert épületfotózásra igen kevés alkalommal van lehetőségem. Inkább tájfotózásra használom amire a széles látószög kellhet.

Stabilizátor nincs benne, de nekem ezen a fókusztávolságon nem is annyira fontos. Még egyszer sem voltak problémáim 135mm-en sem, pedig az elején pár madárfotót is készítettem vele madáretetőn 1-2m távolságból. De azért senki se értsen félre, madárfotózásra nem ajánlom.:-)

Az objektív felépítése az én objektíveim közül a leggyengébb. Persze nem esik szét meg ilyesmi, de akinek jó szeme van az ilyesmihez az látja a különbségeket. Például a bajonettcsatlakozása műanyag. Ez előny is lehet, mert az obi könnyebb emiatt a többi obiknál. Ennél az obimnál történt meg egy párszor, hogy amikor feltettem a gépre nem volt jó érintkezés, ezért hibaüzenetet írt ki a gép. Egy egyszerű moccantással ez kiküszöbölődik. Amikor a nyakamban lóg a gép, akkor néha magától "zoomol", annyira könnyen működik, de csak ha a polárszűrő is rajta van. Egyébként pont olyan jó minőségű műanyagból van mint a többi Nikon obim.

Tapasztalataim alapján képminőség terén ez az objektív 70-100mm között és f/8-10 blendével teljesít a legjobban, de a zoomtartomány végeinél sem lágyul a képe szembetünően. Általában a kitobikat szidni szokták, meg hamar lecserélik, de én nem teszem ezt. Ebben a fókusztávolságban, erre a célra amire most használom nem vennék mást, még stabilizáltat sem. Ha esetleg komolyabban foglalkoznék eseményfotózással(esküvők stb.), vagy szoció- és riportfotózással, akkor lenne szükségem ebben a fókusztávolságban egy f/2,8 fix fényerejű obira. 

Technikai paraméterek:

Szűrőátmérő: 67mm
Legtágabb rekesz: 3,5-5,6
Legszűkebb rekesz: 22-38 
Közelpont: 45cm
Látószög: 76-12° (DX formátum)
Lencsék: 15 lencse 13 csoportban
Hossz: 143mm
Átmérő: 80mm
Súly: 385g

Aki profi objektívtesztet szeretne olvasni róla, diagramokkal és konkrét számadatokkal angol nyelven, annak a következő oldalt ajánlom: http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/241-nikkor-af-s-18-135mm-f35-56-g-if-ed-dx-review--test-report

3 megjegyzés:

  1. Én is Nikon D80 és 18-135-ös objektív szettel fényképeztem, de sportfotózáshoz nekem "kevés" volt, így eladtam. Amúgy nem rossz cucc.

    VálaszTörlés
  2. Egy 2,8-as fényerejű 7o-2oomm-es zoomobjektívvel szerintem jó lenne sportfotóra, habár a D8o 3 expó/sec sorozata nem biztos hogy elég lenne. De nekem ez nem is fontos, hisz talán a sportfotózás áll a legtávolabb tőlem.:-)

    VálaszTörlés
  3. Nekem is volt ilyen obim. Csak egyet tudok érteni minden pontjával, attól eltekintve, hogy nálam az érintkezés probléma sosem jelentkezett. Szerintem ez egy tökéletes leírás róla.

    Üdv, Zsolt

    VálaszTörlés